•  Navigation
  • Adyashanti: Adevarata meditatie

  • Adevarata meditatie nu are o directie sau scop. Este o abandonare pura, fara cuvinte, o rugaciune pura in tacere. Toate metodele care tintesc spre a atinge o anumita stare a mintii sunt limitate, nepermanente si conditionate. Fascinatia in legatura cu starile conduce doar catre atasamente si dependenta. Adevarata meditatie este o supunere similara constientei primordiale.

    Adevarata meditatie apare in constiinta in mod spontan atunci cand constienta nu este manipulata sau controlata. Atunci cand incepi sa meditezi, poti sa observi ca atentia este deseori prinsa de concentrarea pe un obiect: pe ganduri, senzatii corporale, emotii, amintiri, sunete etc. Acest lucru se intampla pentru ca mintea este conditionata sa se concentreze si sa se limiteze la obiecte. Atunci mintea, in mod compulsiv interpreteaza si incearca sa controleze acel lucru de care este constienta (obiectul) intr-un mod mecanic si distorsionat. Incepe sa traga concluzii si sa faca presupuneri potrivit conditionarilor din trecut.

    In meditatia adevarata, toate obiectele (ganduri, sentimente, emotii, amintiri etc.) sunt lasate in forma lor naturala de functionare. Aceasta inseamna ca nu trebuie facut niciun efort pentru a ne concentra pe ele, pentru a manipula, controla sau suprima vreun obiect al atentiei (constientei). In adevarata meditatie, importanta este pe a fi constienta; nu a fi constient de obiecte, ci sa te odihnesti ca si constienta primordiala insasi. Constienta primordiala este sursa in care toate obiectele apar si dispar.

    Pe masura ce te relaxezi in constienta, in ascultare, contractiile compulsive ale mintii in jurul obiectelor se va stinge. Linistea fiintarii va deveni mai clara in constiinta, ca o chemare catre odihna si acceptare. O atitudine de receptivitate deschisa, fara niciun scop sau anticipare va usura prezenta linistii si a nemiscarii, pentru a se releva ca starea voastra naturala.

    Pe masura ce stati in nemiscare mai profund, constienta se elibereaza de controlul compulsiv al mintii, de contractii si de identificare. Atentia se intoarce in mod natural la non-starea sa de potential absolut nemanifestat, abisul tacut dincolo de tot ceea ce este cunoastere.

    UNELE INTREBARI UZUALE IN LEGATURA CU MEDITATIA

    I. Se pare ca indemnul central din Meditatia Adevarata este pur si simplu sa ramai constienta tacuta, nemiscata. Totusi, de multe ori observ ca sunt prins in minte. Este in regula sa folosesc o meditatie mai “directa”, precum urmarirea respiratiei, pentru a avea ceva pe care sa ma concentrez, pentru a nu ma pierde in minte?

    R. Este in regula sa folosesti o tehnica mai directa, precum urmarirea respiratiei, sau folosirea unei mantre sau rugaciune de centrare, daca observi ca te ajuta sa nu te pierzi in ganduri. Insa fii inclinat intotdeauna catre din ce in ce mai putina tehnica. Fa-ti timp, in fiecare meditatie doar sa stai ca si constienta tacuta, nemiscata. Adevarata Meditatie inseamna a parasi progresiv meditatorul fara a te pierde in ganduri.

    I. Ce ar trebui sa fac daca in meditatie apare o amintire dureroasa?

    R. Pur si simplu permite-i sa se nasca fara sa ii opui rezistenta sau analizand-o, judecand-o sau negand-o.

    I. Atunci cand meditez experimentez cateodata multa frica. Cateodata ma copleseste si nu stiu ce sa fac.

    R. Este bine atunci cand experimentezi frica in meditatie sa iti pui atentia in ceva care te impamanteaza, cum ar fi respiratia sau chiar talpile picioarelor. Insa nu lupta impotriva fricii pentru ca acest fapt doar o va face sa creasca. Imagineaza-ti ca esti Buddha sub copacul Bodhi, sau Iisus in desert, ramai perfect nemiscat de catre cosmarul mintii-corpului. Poate ca pare a fi foarte real, insa nu este nimic decat o iluzie foarte convingatoare.

    I. Ce ar trebui sa fac atunci cand am un insight sau o intelegere subita a unei situatii in timpul unei meditatii?

    R. Doar primeste ceea ce se ofera cu recunostinta, fara a te atasa de nimic. Ai incredere ca aceasta va fi in continuare acolo atunci cand ai nevoie de ea.

    I. Observ ca mintea mea creaza in mod spontan imagini, aproape ca intr-un vis lucid. Unele dintre ele imi plac, in timp ce altele sunt aleatorii si enervante. Ce ar trebui sa fac?

    R. Concentreaza-ti atentia pe respiratie in abdomen (in zona ombilicului). Aceast fapt te va ajuta sa nu te pierzi in toate imaginile mintii. Pastreaza intentia simpla de a te odihni in sursa fara de imagine, tacuta, care este inaintea tuturor imaginilor, gandurilor si a ideilor.

    sursa: http://www.adyashanti.org/index.php?file=writings_inner&writingid=12