•  Navigation
  • "Cine sunt eu?" - Invataturile lui Sri Ramana Maharshi - Prima parte

  • Aceasta serie de 2 articole reprezinta traducerea exacta a invataturilor lui Sri Ramana Maharshi cuprinse intr-o culegere de intrebari si raspunsuri de 8 pagini, tradusa in engleza de Dr. TMP Mahadevan din Tamil. Lectura placuta!

     

    Cine sunt Eu? (Nan Yar?)

    Invataturile lui Bhagavan Sri Ramana Maharshi

    INTRODUCERE

    “Cine sunt eu?” este titlul dat unui set de intrebari si raspunsuri in legatura cu Interogarea Sinelui. Intrebarile i-au fost puse lui Bhagavan Sri Ramana Maharshi de catre Sri M. Sivaprakasam Pillai in jurul anului 1902. Sri Pillai, absolvent al facultatii de filosofie era angajat in acea perioada la departamentul de taxe si impozite ale colectoratului South Arcot. In timpul vizitei sale la Tiruvannamalai, in anul 1902, in interes de serviciu, acesta a vers la pestera Virupaksha pe dealul Arunachala, unde si-a intalnit Maestrul. El i-a cerut acestuia ghidare spirituala si raspunsuri la intrebarile legate de Interogarea Sinelui. Cum Bhagavan nu vorbea in acea perioada si nu din cauza unor juraminte facute ci pentru ca nu era inclinat sa vorbeasca, el a raspuns la intrebari prin gesturi iar atunci cand acestea nu erau intelese, in scris. Sri Sivaprakasam Pillai a inregistrat 14 intrebari si raspunsuri. Acesta a fost primul text publicat de catre Sri Pillai, in 1923, impreuna cu o culegere de poeme compuse chiar de catre acesta, in legatura cu modul in care gratia lui Bhagavan a functionat in cazul lui si i-a inlaturat dubiile, salvandu-l de la o criza existentiala. “Cine sunt eu?” a tot fost republicata de atunci. Exista versiuni cu 30 de intrebari si raspunsuri si exista si cu 28. Exista, de asemenea, o versiune publicata, in care nu sunt expuse intrebarile iar invataturile sunt aranjate sub forma unui eseu. Traducerile din engleze sunt sub forma de eseu. Versiunea prezenta este cea cu 28 de intrebari si raspunsuri. 

    Impreuna cu Vicharasangraham (Interogarea Sinelui), Nan Yar (Cine sunt eu?) reprezinta primul set de instructiuni cu cuvintele exacte ale Maestrului. Aceste doua lucrari sunt singurele lucrari de tip proza atribuite lui Bhagavan. In mod definitiv, ele creioneaza invatatura principala ce spune ca o cale directa spre eliberare este Interogarea Sinelui. Modul particular in care trebuie facuta interogarea este foarte clar exprimat in Nan Yar. Mintea este facuta din ganduri. Gandul “Eu” este primul care se naste in minte. Atunci cand interogarea “Cine sunt eu?” este costant cautata, toate celelalte ganduri sunt distruse si in final, gandul “Eu” dispare si el, lasand singur Sinele Suprem nondual. Identificarea falsa a Sinelui cu fenomene cum ar fi mintea si corpul, se termina si astfel apare iluminarea, Sakshatkara. Procesul interogarii, desigur, nu este unul simplu. Pe masura ce interoghezi “Cine sunt eu?”, se vor naste alte ganduri; insa, pe masura ce ele se nasc, ar trebui sa nu ne atasam de ele urmarindu-le ci din contra, sa intrebam “Cui i se arata aceste ganduri?”. Pentru a face acest lucru, este necesar sa fii extrem de vigilent. Interogand constant, ar trebui sa reusiti sa faceti mintea sa stea in sursa ei, fara sa ii permiteti sa se plimbe si sa se piarda in gandurile create de ea insasi. Toate celelalte discipline, precum controlul respiratiei si meditatia asupra formelor lui Dumnezeu, ar trebui privite ca practici auxiliare. Ele sunt folositoare intr-o anumita masura pentru ca ajuta mintea sa fie concentrata si calma.

    Pentru mintea care are capacitatea de a se concentra, Interogarea Sinelui devine oarecum usoara si in interogarea fara de sfarsit se distrug gandurile si Sinele se Realizeaza – Realitatea Plenara in care nu exista nici macar gandul “Eu”, experienta pe care o numim “Tacere”.

    Aceasta, in esenta, este invatatura lui Bhagavan Sri Ramana Maharshi din Nan Yar (Cine sunt eu?). 

    University of Madras – June 30, 1982

     

    Om Namo Bhagavathe Sri Ramanaya
    Cine sunt Eu?
    (Nan Yar?)

     

    La fel cum toate fiintele vii isi doresc sa fie mereu fericite, fara tristete, ca in cazul tuturor se poate observa iubirea suprema pentru sinele propriu, iar pentru ca fericirea singura este cauza iubirii, pentru a ajunge la acea fericire, care este starea naturala a fiecaruia si care este experimentata in stare de somn profund, atunci cand nu exista minte, fiecare ar trebui sa isi cunoasca propriul sine. Pentru asta, calea cunoasterii, interogarea sub forma “Cine sunt eu?”, este principala cale. 

    1. Cine sunt Eu?

    Corpul fizic ce este compus din 7 umori (dhatus), nu sunt Eu. Cele 5 organe cognitiv-senzoriale legate de simtul vazului, auzului, atingerii, gustului si mirosului ce percep obiectele lor respective prin imagini, sunet, atingere, culoare, gust si miros, nu sunt Eu; cele 5 organe cognitiv-senzoriale legate de organele vorbirii, locomotiei, apucarii, excretiei si procreatiei ce au functiile lor respective ca orbitul, miscrea, apucarea, excretia si delectarea, nu sunt Eu; cele 5 vanturi vitale, prana etc… care indeplinesc cele 5 functii ca respiratia etc… nu sunt Eu; chiar si mintea care gandeste nu sunt Eu; nici ignoranta cu care este impregnata impresia reziduala a obiectelor si in care nu sunt obiecte si nici functiuni, nu sunt Eu.

    2. Daca Eu nu sunt toate acestea, atunci cine sunt Eu?

    Dupa negarea tuturor celor mai sus mentionate ca “nefiind asta”, “nefiind asta”, acea Prezenta ce ramane singura – asta sunt Eu.

    3. Care este natura Prezentei?

    Natura Prezentei este existenta – constiinta – extaz.

    4. Cand are loc Realizarea Sinelui?

    Atunci cand lumea care este ceea-ce-se-vede a fost inlaturata. Atunci se va realiza Sinele care este cel ce observa.

    5. Va exista o realizare a Sinelui chiar daca lumea este acolo (crezand ca este reala)?

    Nu, nu va fi.

    6. De ce?

    Observatorul si obiectul observat sunt precum franghia si sarpele. La fel ca in cazul in care cunoasterea franghiei care este substrat nu se naste decat daca cunoasterea falsa a sarpelui iluzoriu dispare, la fel si Realizarea Sinelui care este substrat nu va fi atinsa pana in momentul in care credinta ca lumea este reala se inlatura.

    7. Cand va fi inlaturata lumea care este obiectul observat?

    Atunci cand mintea, care este cauza tuturor actiunilor cognitive si al tuturor actiunilor in general, devine tacuta, atunci lumea va dispare.

    8. Care este natura mintii? 

    Ceea ce este numit “minte” este o putere miraculoasa care face parte din Sine. Ea face ca toate gandurile sa ia nastere. In afara gandurilor nu exista minte. De aceea gandul este natura mintii. In afara gandurilor nu exista o entitate indepedenta numita lume. In somn profund nu exista ganduri si nu exista lume. In starile de veghe si visare exista ganduri si exista si o lume. La fel cum paianjenui isi tese panza din el insusi si apoi oo retrage tot in el, la fel si mintea proiecteaza lumea in afara sa si apoi o absoarbe in interior. Atunci cand mintea provine din Sine, lumea apare. De aceea, atunci cand lumea apare (ca fiind reala), Sinele nu apare; si atunci cand Sinele apare (straluceste), lumea nu apare. Cand cineva interogheaza persistent natura mintii, mintea va sfarsi prin a parasi Sinele (ca reziduu). Cand ne referim la Sine, acesta este Atman. Mintea exista intotdeauna numai in legatura cu ceva fizic; nu poate fi singura. Ceea ce numim corp subtil sau suflet (jiva) este defapt mintea.

    9. Care este calea interogarii pentru a intelege natura mitii? 

    Ceea ce se naste ca Eu in acest corp este mintea. Cine interogheaza locul din corp unde se naste mai intai gandul “Eu” va descoperi ca acesta se naste din inima. Acela este locul originii mintii. Chiar daca cineva gandeste constant “Eu”, “Eu”, va fi condus tot catre acel loc. Dintre toate gandurile ce se nasc in minte, gandul “Eu” este primul. Numai dupa nasterea acestui gand, se nasc celelalte. Doar dupa aparitia acestui pronume personal primar, apar pronumele la persoana a doua si a treia; fara acest prim pronume personal nu ar exista un al doilea si un al treilea.

    10. Cum va deveni mintea tacuta? 

    Prin interogarea “Cine sunt eu?”. Gandul “Cine sunt Eu?” va distruge toate celelalte ganduri si precum se intampla cu batul pe care il folosim pentru rascolirea taciunilor si acesta se va distruge in cele din urma. Apoi, se va naste Realizarea Sinelui.

    11. Care sunt mijloacele prin care pot mentine constant gandul “Cine sunt eu?”

    Atunci cand se nasc alte ganduri, nu ar trebui sa le urmarim ci sa  interogam: “Cui i se nasc aceste ganduri?”. Nu conteaza cate ganduri se nasc. Pe asura ce se naste fiecare gand, ar trebui interogat cu blandete: “Cui i se naste acest gand?”. Raspunsul care va veni va fi “mie”. Apoi, daca se interogheaza “Cine sunt Eu?” mintea se va intoarce catre sursa ei; iar gandurile ce se nasc vor fi tacute. Practicand repetat in aceasta maniera, mintea isi va dezvolta abilitatea de a sta in sursa proprie. Atunci cand mintea care este subtila trece prin creierul si organele noastre de simt, apar numele si formele fizice; cand ea sta in inima, numele si formele dispar. A lasa mintea sa se manifeste dar retinand-o in inima, este ceea ce numim “interiorizare” (antar-mukha). A lasa mitea sa iasa din Inima inseamna “exteriorizare” (bahir-mukha). De aceea, atunci cand mintea sta in Inima, “Eu-l” care este sursa tuturor gandurilor va disparea si Sinele care este etern va straluci. Orice ai face ar trebui sa faci fara egoticul Eu. Daca actionezi in acest fel, toate iti vor apare ca natura a lui Shiva (Dumnezeu). 

    -vom publica cea de-a doua parte intr-un articol viitor.

    Cu drag!