•  Navigation
  • Scoala altfel: meditatie si constientizare - partea 2

  •  continuare  a articolului: http://harmonygroup.ro/scoala-altfel-meditatie-si-constientizare-partea-1

    Un studiu din anul 2004, asupra programelor de constientizare, organizat de Gar­ri­son Insti­tute din New York, o organizatie ce studiaza si promoveaza contientizarea si meditatia in educatie, a aratat ca multe scoli adopta tehnicile de constientizare pentru ca tehnicile sunt usor de invatat si ii pot ajuta pe copii sa devina “mai receptivi si mai putin reactivi, mai concentrati si mai putin distrati, mai calmi si mai putin stresati”. In timp ce constientizarea poate produce beneficii interne pentru copii, raportul Gar­ri­son a descoperit si ca aeasta poate crea un mediu de invatare pozitiv unde copii pot fi mult mai atenti la orele de curs. 

    InnerKids este unele dintre programele educationale de constientizare aparute pe teritoriul Americii; altele includ Impact Foun­da­tion din Col­orado si Lin­eage Project din New York, programe care predau constientizarea tinerilor cu risc si incarcerati. La fel ca in cazul acestor programe, agenda lui Kaiser a fost inspirata de munca lui Jon Kabat Zinn, fondatorul programului de reducere a stresului de la Uni­ver­sity of Mass­a­chu­setts Med­ical School. Kabat Zinn s-a numarat printre primii cercetatori ce au recunoscut ca meditatia de constientizare poate avea efecte vindecatoare asupra adultilor ce sufera de dureri cronice. El a dezvoltat o versiune a practicii buddhiste pe care a denumit-o Mind­ful­ness Based Stress Reduc­tion (MBSR – “Reducerea Stresului prin Constientizare”), si a facut studii pentru a ii demonstra eficacitatea. Astazi, avand peste 1000 de studii publicate in diverse reviste, programul MBSR al lui Kabat Zinn, a demonstrat ca nu doar reduce durerile cronice ci rezolva si probleme de tensiune arteriala si cele ale nivelului de colesterol. Dovezile sugereaza, de asemenea, ca MBSR poate ajuta individul sa faca fata stresului si sa elimine depresia, anxietatea, stresul post-traumatic si dereglarile alimentare. 

    In ciuda succesului MBSR in cazul adultilor, nu s-au facut cercetari in legatura cu efectele acestuia asupra copiilor, desi lucrurile incep sa se schimbe. La Uni­ver­sity of British Colum­bia, in Canada, psihologul Kim­berly Schon­ert Reichl si absolventa Molly Stew­art Lawlor, au terminat recent un proiect pilot in legatura cu constientizarea in scoli, folosind fonduri si programe de training pentru profesori oferite de catre Bright Lights Foun­da­tion (cunoscuta acum sub numele de Goldie Hawn Insti­tute), o organizatie fondata de catre actrita Goldie Hawn. Copii din clasa a saptea din sase scoli publice din Van­cou­ver au fost antrenati folosind tehnici de constientizare mentala si de gandire pozitiva si apoi s-au cautat modificari in comportamentul lor, in competentele lor sociale si emotionale, in planul dezvoltarii morale si in starile lor sufletesti. 

    Raspunsurile pozitive la program au fost aproape instantanee. “Intr-una din clase, copii aveau cele mai multe probleme comportamentale din scoala respectiva, lucru evidentiat de numarul de vizite in biroul directorului, iar dupa doua-trei saptamani de practica, disparand cu totul”, spune Schon­ert Reichl. Rezultatele sale au aratat ca acesti copii devenisera mai putin agresivi, ca s-au diminuat conflictele cu profesorii lor si mult mai atenti in clasa. Toti cei care au intrat in programul de constientizare au declarat faptul ca se simt mult mai positivi si optimisti si au parut sa fie mult mai introspectivi decat copii de pe lista de asteptare pentru program. “Este important sa facem cercetare pentru ca acesti copii au nevoie de ceva care sa ii ajute sa faca fata presiunilor scolii”, spune Schon­ert Reichl. “Daca nu gasim ceva prin care sa ii ajutam, vor exista niste repercusiuni extraordinare in materie de sanatate pentru copii in viiotr”.

    In Statele Unite au loc studii similare. Susan Smal­ley, genetician si director al Mind­ful Aware­ness Research Cen­ter la Uni­ver­sity of Cal­i­for­nia, in Los Ange­les, a descoperit ca o versiune modificata de MBSR poate ajuta tinerii cu ADHD sa isi reduca anxietatea si sa isi creasca capacitatea de concentrare. Ea isi continua munca cu tinerii cu ADHD, insa rezultatele promitatoare au facut-o sa se intrebe daca MBSR nu ar putea sa ajute si alte grupuri de copii prescolari ce trebuie sa invete sa isi regleze emotiile si comportamentul. Ea a contactat-o pe Kaiser si impreuna au lansat un program pentru copii prescolari la UCLA. Ele au adaptat o versiune a metodei lui Kaiser pentru a vedea daca poate fi predata unor copii atat de mici, iar rezultatele au indicat ca se poate. Acestea incep acum o serie de studii pentru a compara un grup de copii inclus in program, dar si elevi de la clasa a doua pana la clasa a patra de la Toluca Lake.

    “Vrem sa aflam daca se poate sa existe beneficii pentru intreaga viata pentru acesti copii, prin aplicarea programului de constientizare si daca includerea acestui program poate sa ii ajute sa evite problemele psihologice ce pot aparea mai tarziu in viata”, spune Smalley.

    Patri­cia Jen­nings, cercetator la considera rezultatele cercetarilor sale ca fiind incurajatoare, insa spune ca mai e nevoie de studii pentru a demonstra eficacitatea programelor de constientizare. In special, ea spera ca studiile sa se concentreze pe componente specifice ale acestor programe si pe factorii ce ii pot influenta pe copii in bine. Acest fapt le va oferi cercetatorilor si practicantilor o idee mai buna asupra aspectelor asupra carora aceste programe au cele mai bune efecte asupra copiilor. “Daca am descoperit ca ceva precum constientizarea respiratiei reduce stresul si este nevoie de putin antrenament sau costuri pentru pregatirea profesorilor, ne-ar fi mult mai usor sa il introducem in curicula scolilor”, spune ea.

    Profesorii nu au intalnit aproape nici un fel de rezistenta atunci cand au predat constientizarea elevilor lor si au raportat, in general, rezultate pozitive. Cu toate ca unii dintre ei si-au exprimat unele griji in legatura cu reactia parintilor la aceste programe, in cele din urma, programul de constientizare a exclus orice legatura cu orice context de natura religioasa. Nici macar nu folosim cuvantul “meditatie” atunci cand vorbim despre constientizare, pentru ca are conotatii religioase pentru unele persoane, spune Smal­ley. Programele pe care le derulam au ca scop reducerea stresului si cresterea constientizarii. 

    Totusi, mai pot inca exista controverse in legatura cu aceste programe, pe masura ce acestea se extind, spune Goldie Hawn. “Vor exista intotdeauna oameni care vad un pericol in acestea sau le le privesc ca pe un soi de filosofie estica pe care nu o vor pentru copii lor”, spune ea (nota: de notat ca, in schimb, sunt acceptate in mod natural concepte precum cluburi, supermarketuri si televiziuni comerciale ce manipuleaza si impiedica manifestarea esentei).

    Insa, adauga ea, majoritatea oamenilor vor gasi ca rezultatele cercetarilor in legatura cu aceste programe sunt mai mult decat convingatoare si crede ca cercetatorii vor demonstra in cele din urma faptul ca programele de constientizare ajuta copii cam in aceeasi masura in care ii ajuta si pe adulti. “Constientizarea ofera copiilor o unealta pentru a intelege functionarea creierului lor si de a avea mai mult autocontrol”, spune Hawn. “Daca am sti ca avem potentialul de a scadea stresul, depresia si de a imbunatati sanatatea si fericirea la fel ca in cazul adultilor, nu ar fi egoist din partea noastra sa nu oferim acest lucru si copiilor?”.

    La Toluca Lake Ele­men­tary School, copiii ofera argumentele proprii in favoarea constientizarii. “Saptamana trecuta am desenat o inima pentru a o oferi unui prieten special, insa fratele meu mai mic a facut-o bucati. M-am suparat rau pe el”, spune Emily, eleva in clasa a doua a lui Daniel Murphy. A facut o pauza, dupa care a adaugat “Respiratia m-a ajutat sa imi calmez furia. Am inteles, hey, pot sa o desenez din nou. Nu m-as fi gandit niciodata la asta daca nu faceam practicile de constientizare”.

     

    sursa: http://sharpbrains.com/blog/2008/01/29/mindfulness-and-meditation-in-schools-for-stress-and-anxiety-management/